Większość ludzi nie znosi small talk. Szczególnie, gdy chodzi o introwertyków. Ale niezależnie od tego, czy jesteś w tym kiepski, czy martwisz się, że zabraknie ci słów, czy też czujesz się niezręcznie, nie możesz uniknąć tej uprzejmej rozmowy o pozornie nieistotnych sprawach.
David Burkus, autor książki "Friend of a Friend: Zrozumieć ukryte sieci, które mogą zmienić Twoje życie i karierę" podkreśla, że small talk to coś więcej niż tylko typowy akt grzecznościowy. W rzeczywistości ma ona kluczowe znaczenie dla Twojego sukcesu w różnych sferach życia. A jeśli nie znosisz small talk i starasz się jej unikać, to właśnie odcinasz się od wielu znaczących interakcji społecznych. Poza tym, badania potwierdzają że "częstsze small talk czyni ludzi szczęśliwszymi"nawet ci, którzy są introwertykami
Wielkie związki buduje się na small talk. Spotkania networkingowe, piątkowe imprezy z przyjaciółmi, a nawet stanie w kolejce po kawę mogą wymagać dobrych umiejętności konwersacyjnych, aby prowadzić tę niezobowiązującą rozmowę. Poznając kilka prostych technik i zwrotów, możesz nauczyć się jak być dobrym w small talk i wywrzeć pozytywne pierwsze wrażenie.
Wróćmy więc do podstaw i poznajmy najważniejsze wskazówki dotyczące small talk. Najpierw jednak przypomnimy, co to jest small talk naprawdę oznacza.
Small talk nie jest drobnostka. To jak brama do rozmowy. Wystarczy zapukać do tych drzwi, poczekać na reakcję drugiej osoby i zobaczyć, czy zaprosi Cię do środka, czy nie. Niezależnie od tego, z kim się kontaktujesz, z przyjaciółmi czy współpracownikami, a nawet drobne rozmowy w biurze powinna być lekka i nieformalna. Ogólnie rzecz biorąc, jest to krótka rozmowa między Tobą a osobą, której dobrze nie znasz. Często można się z nią spotkać na różnych imprezach towarzyskich i podczas nawiązywania kontaktów.
Większość słowników definiuje small talk jako krótką rozmowę na nieistotny temat. Istnieją jednak inne punkty widzenia. Podczas gdy niektórzy uważają ją za bezużyteczną rozmowę, której celem jest wypełnienie ciszy i uniknięcie niezręczności, inni widzą w niej element strategiczny w niej. Oto dlaczego small talk jest niezbędnym etapem swobodnej rozmowy, zwłaszcza w kulturze anglojęzycznej.
Nic dziwnego, że Amerykanie potrafią z łatwością prowadzić small talk ze sprzedawcami, nieznajomymi, na siłowni, a nawet z kierowcami taksówek. W niektórych kulturach takie pogawędki mogą być postrzegane jako strata czasu. Ale w świecie anglojęzycznym, rozmowy w stylu small talk są całkowicie normalne.
Istnieje pięć strategicznych wskazówek dotyczących jak stać się lepszym w small talk i być w stanie rozpocząć rozmowę w każdej sytuacji.
Jeśli chcesz doskonalić swoje umiejętności konwersacyjne i dowiedzieć się jak sprawić, by small talk i dowiedzieć się, jak skutecznie prowadzić small talk, musisz wyzbyć się uprzedzeń, że ten rodzaj rozmowy jest bez znaczenia. Każda nowa osoba, z którą rozmawiasz w swoim życiu, stanowi nową, niepowtarzalną okazję. Być może w przyszłości zostaniecie nawet przyjaciółmi. Być może staną się Twoimi klientami lub dowiesz się od nich czegoś przydatnego.
Historia jest pełna wspaniałych partnerstw biznesowych i długotrwałych relacji, które zaczęły się od prostych drobnych zwrotów w rozmowie. Na przykład, zanim Ben Cohen i Jerry Greenfield zostali przyjaciółmi i założyli firmę Ben & Jerry's, odbyli wiele rozmów, gdy robili okrążenia na sali gimnastycznej.
Za każdym razem, gdy rozmawiasz z osobą, której dobrze nie znasz, masz doskonałą okazję do rozwoju i wzrastania. Dlatego zamiast rozpoczynać nową rozmowę z niepokojem, zacznij ją z entuzjazmem. Miej szczere zainteresowanie poznaniem rozmówcy i uczeniem się od niego. Gdy rozmowa z kimś sprawia Ci przyjemność, żadna rozmowa nie wydaje się small talk.
Ludzie lubią mówić o sobie. Dlaczego? Ponieważ jest to najłatwiejszy temat do rozmowy. Zawsze trudniej jest mówić o czymś, o czym się niewiele wie. Czy wolisz wyjaśnić wpływ Szekspira na film i telewizję, czy opowiedzieć o swoim ulubionym filmie?
Po prostych pytaniach zazwyczaj następuje jednowyrazowa odpowiedź. Z drugiej strony, pytania otwarte pytania small talk budują ekscytującą i dynamiczną rozmowę, zachęcając rozmówcę do otwarcia się.
[subscription_form]
Jeśli nie chcesz być zbyt natarczywy, powinieneś zacząć rozmowę od prostych pytań. Według Alana Garnera, autora książki "Conversationally Speaking: Sprawdzone nowe sposoby zwiększania skuteczności osobistej i społecznej," najlepszym sposobem na nawiązanie small talk jest zadawanie po prostych pytaniach pytań otwartych.
Oto kilka przykładów small talk:
Kiedy rozpoczynasz rozmowę, nie wiesz prawie nic o danej osobie. Dlatego autorka, prelegentka i blogerka Gretchen Rubin sugeruje, aby wybierać tematy wspólnych dla obu rozmówców.
Zabronione tematy to: zdrowie, religia i poglądy polityczne danej osoby. Najlepsze tematy to:
Utrzymuj rozmowę na lekkim poziomie i zadawaj pytania dotyczące zainteresowań, pracy lub otoczenia.
Chcesz poznać więcej tematów i pomocnych zwrotów, aby rozpocząć rozmowę w pracy? Zapoznaj się z naszym artykułem "10 tematów do rozmowy w języku angielskim, które pomogą Ci rozpocząć rozmowę w pracy."
Aktywne słuchanie to sposób komunikacji, który polega na świadomym wsłuchiwaniu się w to, co mówi druga osoba. Oczywiście, każdy z nas od czasu do czasu się wyłącza. Jeśli jednak będziesz zwracać uwagę na słowa rozmówcy, nawiążesz znacznie silniejszą więź. Bez wątpienia druga osoba zauważy, jak bardzo jesteś zaangażowany.
Oto kilka prostych kroków, które pomogą Ci stać się lepszym aktywnym słuchaczem podczas małej rozmowy w pracy lub w dowolnym innym miejscu:
Jeśli chcesz się nauczyć jak prowadzić small talk i stać się ekspertem w inicjowaniu i podtrzymywaniu rozmowy na dowolny temat, musisz stać się aktywnym i empatycznym słuchaczem. Rozwijaj swoje umiejętności aktywnego słuchania, a poprawisz swoje zdolności konwersacyjne.
Jak prowadzić small talk w najlepszy sposób? Spraw, aby rozmówca poczuł się ważny! W rzeczywistości nie ma nic bardziej irytującego niż rozmowa z kimś, kto regularnie sprawdza swój telefon.
Zazwyczaj ludzie wyciągają komórki, gdy czują się niezręcznie w sytuacjach towarzyskich. Z drugiej strony, nic tak szybko nie zniweczy wszystkich Twoich wysiłków włożonych w rozmowę, jak przeglądanie telefonu podczas krótkiej rozmowy.
Niezależnie od tego, czy lubisz small talk czy też starasz się jej unikać, poniższe wskazówki pomogą Ci w pełni ją wykorzystać. Jeśli nie wiesz jak nawiązać rozmowę z szefem lub nieznajomym w recepcji, skorzystaj z poniższych zasad, a nie stracisz twarzy.
Pamiętaj, że im częściej będziesz prowadzić rozmowę z kimś, kogo ledwie znasz, tym bardziej będziesz się czuć swobodnie. Aby pokonać strach przed small talkĆwicz w nieznanym otoczeniu. Wybierz się na spotkanie networkingowe w innej branży lub poproś znajomych, aby zaprosili Cię na swoje spotkania w pracy. Życzę powodzenia!
Chcesz otrzymywać najnowsze wskazówki dotyczące doskonalenia umiejętności językowych? Zapisz się na aktualizacje naszego bloga i co tydzień otrzymuj przydatne artykuły na swoją skrzynkę e-mail.
Oferujemy korepetycje online z ponad 50 języków.Preply to jedna z wiodących platform edukacyjnych, która zapewnia lekcje 1 na 1 z certyfikowanymi korepetytorami za pośrednictwem ekskluzywnego czatu wideo.