Nauczanie dzieci może być jednym z najbardziej satysfakcjonujących doświadczeń - zwłaszcza gdy widzisz, jak szybko robią postępy. Jednak nauczanie dzieci angielskiego online może być również wyzwaniem.
Młodzi uczniowie mają krótki czas koncentracji uwagi, czytanie i pisanie sprawia im trudności, a nawet mogą mieć wahania nastroju podczas zajęć. Wirtualna nauka staje się tym trudniejsza, im młodsze są dzieci.
Jak zatem skutecznie uczyć młodych uczniów online? Istnieje wiele metod, które można zastosować, aby ustalić normy i pomóc młodym uczniom w jak najlepszym wykorzystaniu zajęć językowych online.
W tym przewodniku zastanowimy się, w jaki sposób można zapewnić sobie praca nauczyciela angielskiego online była przyjemna, a zajęcia jak najbardziej efektywne.
Dzieci szybko tracą koncentrację, jeśli nie są zainteresowane tematem, który im przedstawiasz. Dlatego zanim zaczniesz uczyć nowego ucznia, ważne jest, abyśapewnić czas na poznanie ich.
Zacznij od prostej analizy potrzeb. W ramach tej analizy należy zadać uczniom pytania dotyczące ich hobby i rodzajów rzeczy, które lubią.
W zależności od wieku i poziomu zaawansowania uczniów, analizę potrzeb można przeprowadzić w formie pisemnej lub ustnej w ich pierwszym języku lub w języku angielskim. W przypadku bardzo młodych uczniów, którzy mają trudności z pisaniem lub udzielaniem odpowiedzi ustnych, można także wykorzystać obrazki i emotikony (smutne, neutralne i wesołe), aby określić ich preferencje.
Przygotowanie to pomoże dopasować scenariusze lekcji tak, by angażowały, inspirowały i motywowały uczniów.
Poniżej znajdują się przykładowe pytania do analizy potrzeb, które można zaadaptować do pracy z młodymi uczniami.
Przykładowe pytania do analizy potrzeb dla młodych uczniów |
|
Język:
|
Zainteresowania:
|
Młodym uczniom często brakuje podstawowych umiejętności posługiwania się komputerem. Jednym ze sposobów na rozpoczęcie nauki jest poznanie z nimi wirtualnej klasy. Dobrym pomysłem jest zaangażowanie rodzica lub opiekuna, który będzie mógł im w tym pomóc. Główne funkcje, których najprawdopodobniej będą potrzebować, to mikrofon, kamera i okno czatu.
Aby pomóc im zapoznać się z obsługą technologii, wykonaj następujące ćwiczenie:
To ćwiczenie sprawdza się, jeśli jesteś nauczycielem w przedszkolu. Można również dostosować to ćwiczenie do wieku starszych dzieci, dodając odpowiednie dla nich przedmioty lub obrazki, a następnie poprosić je o wpisanie odpowiedzi w okienku czatu.
Rutyna jest niezbędna do dobrego zarządzania klasą w środowisku nauczania zdalnego. Posiadanie ustalonej rutyny w klasie pomaga zwiększyć efektywność zajęć i sprawia, że uczniowie czują się bezpieczniej ponieważ wiedzą, czego mogą się spodziewać.
Jako przykład można podać poniższy schemat postępowania:
Etap | Opis |
Powitanie | Powitanie uczniów w klasie i nadrobienie zaległości |
Rozgrzewka | Wprowadzenie krótkiej, zabawnej gry na rozgrzewkę, aby zmotywować dzieci. |
Sprawdzenie pracy domowej | Poprawienie pracy domowej z poprzednich zajęć. |
Ustalenie celów zajęć | Określ cele dla tej klasy |
Zadanie 1 | Wyjaśnij temat, np. środowisko naturalne - uczniowie mają dopasować obrazki do słownictwa. |
Przerwa na ruch | Zrób uczniom pięciominutową przerwę na ruch. Na przykład, wykorzystaj ćwiczenie "Znajdź w swoim pokoju coś, co jest zrobione z...". |
Praca nad projektem / Zadanie 2 | Jeśli masz grupę, daj uczniom instrukcje, aby wspólnie pracowali nad mini-zadaniem lub projektem.
Jeśli uczniowie są sami, kontynuują ćwiczenie tematu, który właśnie przerabiają, wykonując nowe zadanie. |
Gra interaktywna | Przerwij zajęcia krótką grą interaktywną. |
Przypomnienie celów zajęć | Omówienie materiału, który został dziś przerobiony |
Ustalenie pracy domowej | Zadać uczniom pracę domową na następne zajęcia. |
Pożegnania | Pożegnaj się i zakończ zajęcia. |
Jeśli masz uczniów w wieku przedszkolnym, możesz zastąpić pracę nad projektem innym zadaniem, odtworzyć krótki film lub zaśpiewać z nimi piosenkę. Aby nie dopuścić do zmęczenia ekranem i utrzymać zaangażowanie uczniów, warto wprowadzić mini-przerwy i gry interaktywne.
Ustalenie zasad obowiązujących w wirtualnej klasie dla młodych uczniów ma kluczowe znaczenie. W klasie zdalnej może pojawić się wiele problemów związanych z zachowaniem uczniów:
Aby temu zapobiec, można ustalić następujące zasady:
Ucząc dzieci języka angielskiego online, ważne jest, aby ustrukturyzować swoje instrukcje. Zapewnij uczniom wystarczające wsparcie, by mogli wykonać ćwiczenie lub zadanie samodzielnie.
Należy pamiętać o logicznej progresji działań - powinny one być coraz bardziej złożone. Na przykład:
Kiedy trzeba powiedzieć uczniom, co mają robić, należy pamiętać, by
Na koniec warto pokazać uczestnikom ćwiczenia, zadania lub gry, podczas gdy Ty wyjaśniasz, co mają zrobić. Pomoże im to wyobrazić sobie zadanie i łatwiej będzie je wykonać.
Jednym z wyzwań związanych z nauczaniem dzieci przez Internet jest to, że ich uwaga jest krótka. Aby sobie z tym poradzić, podziel lekcje na strawne fragmenty, aby utrzymać postępy w nauce.
Analogicznie, ustal limity czasowe na wykonanie zadań. Jeśli chcesz zająć się czymś bardziej czasochłonnym, np. pisaniem, poproś uczniów, by zrobili to w ramach pracy domowej.
Dzieci w wieku przedszkolnym potrzebują dużo ruchu i zabawy. Sugerujemy wprowadzenie pięciominutowych przerw na ruch w klasie lub wprowadzenie krótkiej piosenki, gry lub filmu.
Oprócz tego, że zajęcia powinny być krótkie, warto też zróżnicować materiały i środki dydaktyczne. Spróbuj wykorzystać:
Przy wprowadzaniu nowego słownictwa warto wykorzystać przedmioty z życia wzięte, by zilustrować nauczany materiał. Pomoże to wyjaśnić znaczenie i będzie stanowić pomoc wizualną.
W przypadku przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych odtwarzaj piosenki i śpiewaj razem z dziećmi, pracując nad słownictwem. W przypadku starszych dzieci można spróbować:
Filmy wideo pomagają nadać kontekst nauczanemu materiałowi. W przypadku młodszych dzieci można spróbować czegoś takiego, jak English Singsinga dla starszych dzieci sprawdź Sam i Mel. Tak długo, jak treść jest związana z celami lekcji, będzie ona wciągająca i zabawna.
Po pracy z uczniami nad gramatyką i słownictwem, można spróbować sprawdzić ich wiedzę za pomocą Quizlet lub . Kahoot! Jest to zabawny sposób na zainteresowanie uczniów zajęciami i zachęcenie ich do współdziałania w grupie.
Radzenie sobie z napadami złości, destrukcyjnym zachowaniem lub brakiem zaangażowania u młodszych dzieci stanowi wyzwanie dla wszystkich korepetytorów online. W końcu nie ma Cię z nimi w pokoju.
Przed rozpoczęciem zajęć można zachęcić rodziców lub opiekunów, by wkroczyli do akcji i sprawdzili, czy z dzieckiem wszystko w porządku, jeśli zauważą problemy z zachowaniem. Jeśli to możliwe, poproś ich, aby usiedli z dzieckiem i pomogli mu się uspokoić w czasie napadów złości. W razie potrzeby mogą też pomagać dzieciom w korzystaniu z platformy.
Jeśli weźmiesz pod uwagę powyższe wskazówki, z pewnością nauczanie angielskiego online dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych będzie przebiegało znacznie sprawniej. Wymaga to trochę wytrwałości i cierpliwości, ale na pewno się uda!
Możesz również przeczytać nasz artykuł o tym ,jak być dobrym nauczycielem online.